Pagina de pornire Orient70thNow

„Stilul și punctele forte distincte ale ceasurilor ORIENT provin de la designul său caracteristic și culorile neconvenționale și din căutarea unor teme interesante.”

Kazushi Yoshida

Kazushi Yoshida, managerul general al Departamentului de planificare a strategiei pentru produse portabile din cadrul Diviziei de operațiuni pentru produse portabile Seiko Epson, care include mărcile TRUME și ORIENT, este comandantul departamentului. Yoshida, care lucra pentru o altă companie, s-a alăturat companiei Seiko Epson, fiind atras de ceasurile ORIENT. De la momentul respectiv, a reînnoit marca ORIENT de la produse la strategii de vânzări, iar în iulie 2019 a fost numit director administrativ general adjunct al Diviziei de marketing și vânzări și director general al Departamentului de planificare a strategiei pentru produse portabile din cadrul Diviziei de operațiuni pentru produse portabile.

Orient Watch, fondată în 1950, a avut o perioadă dificilă începând cu anii '90. Seiko Epson a venit în ajutor după ce Orient Watch și-a anulat înregistrarea în 2003.

În 2009, Seiko Epson a transformat Seiko Epson într-o filială deținută integral. Apoi, pentru a manifesta o sinergie și mai mare, Orient Watch a fuzionat cu Seiko Epson în 2017. De atunci, au fost realizate schimbări extraordinare de către angajații care lucraseră anterior în cadrul Orient Watch, împreună cu personalul nou adăugat din cadrul Seiko Epson. Le-am cerut să vorbească despre ORIENT „din prezent” și despre viitorul său.

Sincer vorbind, cred că a existat un moment în care ORIENT nu avea trasată o direcție clară de urmat”, declară Kazushi Yoshida, care are funcția de director administrativ general adjunct al Diviziei de marketing și vânzări din cadrul Seiko Epson. Yoshida, care a lucrat anterior la departamentul de dezvoltare a afacerilor în străinătate și departamentul de marketing pentru o altă companie, spune că a privit marca ORIENT din exterior și s-a întrebat: „De ce nu poate ORIENT să se dezvolte folosindu-și propriile puncte forte?” Exact în acea perioadă a fost recrutat de Seiko Epson. Yoshida nu avea dubii.

După ce s-a alăturat companiei Seiko Epson în 2018, a implementat în mod intenționat acțiuni pe care le considera înainte periculoase, în cazul în care ar fi fost aplicate de ORIENT. „Am simțit că designul distinctiv și culorile neconvenționale, precum și căutarea de teme interesante reprezintă caracteristicile și punctele forte ale ORIENT.” Prin discuții repetate, Yoshida și echipa de dezvoltare a ORIENT au stabilit noi direcții pentru ORIENT și ORIENT STAR; ORIENT urma să se concentreze pe reanimarea modelelor anterioare, în timp ce ORIENT STAR urma să reprezinte viitorul ceasurilor mecanice. Yoshida a ordonat ca personalul să revizuiască toate planurile în desfășurare pentru a se concentra asupra produselor ORIENT distinctive.

De asemenea, au îmbunătățit semnificativ calitatea produselor. Yoshida afirmă: „În trecut, Suwa Seikosha (în prezent Seiko Epson) a produs mecanisme mecanice cu precizie extrem de mare. Utilizând acea tehnologie, ne-am decis mai întâi să îmbunătățim mecanismul principal al seriei caliber 46. Apoi, ne-am decis să oferim ceva în plus, cum ar fi designul skeleton și afișajul fazelor lunii.”

Mecanismul seriei caliber 46, lansat în 1971, a fost un mecanism cu întoarcere automată cu o eficiență superioară de întoarcere și un design robust, însă în 2017 a devenit evident faptul că designul era depășit. Masashi Takano din cadrul Diviziei de operațiuni pentru produse portabile și din cadrul Departamentului de proiectare a fost cel care s-a axat pe îmbunătățiri.

„Mai mult decât ORIENT, Epson era cel care avea standarde mai stricte privind mecanismul. De exemplu, spațiul liber dintre rotițe și mecanism era relativ mare la modelul ORIENT anterior și mai mic la modelul Epson. Epson a fost strict și în privința coerenței dintre piese. Îmbunătățirea mecanismului seriei caliber 46 nu a fost doar legată de design, ci a fost implementată prin revizuirea proceselor de fabricație.”

Takano explică cât de esențiale erau funcțiile fiabile și acuratețea ceasurilor. După atingerea acestor obiective, lucrul asupra designului skeleton și a altor tipuri de design a devenit posibil. „Seria caliber 46 anterioară și seria caliber 46 de astăzi au același cilindru, o a treia rotiță, o rotiță de evacuare și o rotiță de echilibrare, dar celelalte piese sunt complet diferite. Mecanismul a fost făcut mai subțire folosind o a patra rotiță și o placă principală mai subțiri. De asemenea, poziționarea acelor inserate în placa principală a fost modificată pentru a se potrivi cu modelele skeleton.” a declarat Takano.

Din acel moment, ORIENT STAR a reușit să facă modelele skeleton mai abunde. Satoshi Ishiguro din cadrul Departamentului de planificare a strategiei pentru produse portabile a stabilit direcția ORIENT împreună cu Yoshida. Ishiguro explică: „Designul ORIENT are spiritul de a adopta provocări. Multi Year Calendar, lansat în 1965, este un exemplu excelent. Spiritul ORIENT este de a încorpora designul și culorile pe care alții nu ar încerca să le aplice produselor lor.”

ORIENT include nenumărate modele din trecut. Dintre acestea, dorim să adoptăm modelele care sunt adecvate în prezent.

Persoanele care sprijină renașterea ORIENT: de la dreapta la stânga, Daisuke Tanabe din cadrul Departamentului de planificare a strategiei WP al Diviziei de operațiuni pentru produse portabile, care are responsabilitatea generală pentru produse; Satoshi Ishiguro, un director al Departamentului de planificare a strategiei pentru produse portabile, care stabilește direcția ORIENT împreună cu directorul general al Departamentului de planificare a strategiei pentru produse portabile, Kazushi Yoshida; Masashi Takano din cadrul Departamentului de proiectare și dezvoltare de produse portabile care a renovat mecanismul seriei caliber 46 dezvoltat inițial în 1971. Takano a încorporat standardele mai stricte ale Seiko Epson și a continuat să îmbunătățească fiabilitatea și acuratețea mecanismului din seria caliber 46. În cadrul ORIENT, lucrările de proiectare sunt conduse de designerii Kohei Tomishita și Katsunori Kume. Aceștia au responsabilitatea de a transmite mai departe modelele din trecut, care reprezintă mândria ORIENT, și de a le adapta la vremurile contemporane.

În 2018, s-au pus bazele revizuirii și revitalizării moșteniri ORIENT, centrată pe anii 1960 și 1970. Ishiguro spune că aceasta a reprezentat efortul de a reveni la originalitatea ORIENT. Primul produs lansat a fost WEEKLY AUTO ORIENT KING DIVER.

Katsunori Kume, care a lucrat la design, explică: „Ne-am dorit să realizăm un ceas pentru scufundări care să păstreze forma și spiritul modelului original. Am oferit un nou design brațelor ceasului și am creat și o nouă brățară și, pentru că ne-am propus să revenim la designul din acea perioadă, am adoptat fontul modelului originalul. Ne-am dorit totuși să menținem prețul sub 500 USD, astfel încât ceasul să poată fi folosit de mulți oameni.” Adoptarea sticlei din cristal în locul cristalului safir a avut, de asemenea, scopul de a menține un preț redus. Ceasul încorporează oricum o măiestrie rafinată care exprimă perfect marca ORIENT de astăzi și nu pare că ar avea un preț accesibil.

Între timp, ORIENT a lansat și modele care sunt mai distincte pentru marca ORIENT. Acestea au constituit seria de reproducere Retro Future lansată în 2005. Modelele originale erau jucăușe, însă designerul Kohei Tomishita declară că și-a dorit ca modelele de reproducere să încorporeze mai multe detalii mecanice ale unei camere cu telemetru. Acesta este un design ambițios care poate fi adoptat numai de ORIENT.

„Am organizat un concurs intern de design și a fost ales designul pentru cameră. Acest model a fost atât de specific mărcii ORIENT. Am ales un design semi-skeleton pentru a spori interesul pentru ceasurile mecanice. Dar am realizat acest lucru fără a pierde vizibilitatea și menținând un preț convenabil. Considerăm că este important să menținem poziția ORIENT cu privire la faptul că ceasurile, chiar și ceasurile elementare, pot fi folosite în fiecare zi.” spune Tomishita. Designerii au subliniat în mod unanim valoarea inestimabilă a modelelor ORIENT. Tomishita continuă: „Chiar și printre ceasurile pentru scufundări există modele semnificative, cum ar fi vechiul model CALENDAR AUTO ORIENT. Există nenumărate motive pe care am dori să le utilizăm și le vom adopta pe cele care satisfac nevoile de astăzi.”

Printre aceste modele, designerii ORIENT au acordat o atenție specială modelului Jaguar Focus cu gradațiile sale de culori. Culoarea cadranului este evidențiată prin poziționarea unei alte culori în jurul periferiei. În timp ce acest lucru a devenit popular în prezent, precursorul acestei abordări a fost, fără îndoială, modelul ORIENT al anilor '70.

La un moment dat, ORIENT a lansat nenumărate cadrane Focus (gradare). Drept urmare, „există un munte de modele vechi”, spune Tomishita. Compania vizează ceasuri ORIENT color care dispun întotdeauna de culori inovatoare, așa cum a fost sărbătorit în trecut. Ishiguro adaugă: „ORIENT este un producător care excelează și la piesele standard. Cadranele Focus sunt eficiente pentru a spori prezența ORIENT pe piață.”

Există planuri pentru reproducerea modelului Multi Year Calendar care, asemenea designului pentru Jaguar Focus, este reprezentativ pentru marca ORIENT? „Considerăm că Multi Year Calendar este un model important, deoarece este cu adevărat distinctiv pentru marca ORIENT.” Refuzul lui Tomishita de a nega astfel de planuri demonstrează punctele forte ale mărcii ORIENT de astăzi.

ORIENT s-a bazat foarte mult pe modelele sale anterioare. Au fost selectate mai multe ceasuri istorice nostalgice pentru interviul comun cu echipa de dezvoltare. Din anii '60 până în anii '70, ORIENT s-a străduit să iasă în evidență față de concurență printr-o colecție amplă și variată. Modelele din partea stângă jos a imaginii sunt modelele de reproducere lansate în 2020. Acestea conțin multiple elemente care reamintesc în mod distinctiv de ORIENT.

Din 2018, ORIENT s-a concentrat pe design și funcții unice. Acest lucru rezultă clar și din comentarii precum „designul mediocru este inacceptabil” și „nu urmați mulțimea”. Pe de altă parte, ORIENT sub nicio formă nu ignoră aspectul, în calitate de producător de ceasuri practice și de încredere. Acest lucru este dovedit prin modul în care noul ORIENT a fost creat prin îmbunătățirea mecanismului din seria caliber 46. Un motiv pentru care ORIENT, care este considerat revoluționar, a primit o astfel de susținere amplă în străinătate este producția sa durabilă.

Daisuke Tanabe din cadrul Departamentului de planificare a strategiei pentru produse portabile explică: „ORIENT este o marcă globală. Din acest motiv, ORIENT trebuie să-și păstreze cu strictețe standardele pentru ceasuri. Pe baza acestui lucru, ne străduim să ne extindem designul și să atragem clienții.” Acest efort de revizuire a produselor ORIENT, ca ceasuri practice, se reduce la detaliile subtile. Minutarul de pe modelul F7 din seria caliber 46 este un exemplu. Kume a afirmat: „Am extins lungimea minutarului de pe ORIENT STAR la 16 mm. Am realizat acest lucru pentru a asigura vizibilitatea.” De obicei, producătorii de ceasuri nu preferă să extindă lungimea minutarului deoarece acest lucru necesită cuplu. Dar ORIENT a adoptat cu mare cutezanță această schimbare.

Yoshida a afirmat: „Dorim să sporim și mai mult precizia mecanismului mecanic cu ritm redus. Seiko Epson are un istoric de înscriere a produselor la concursul de cronometre pentru observator Swiss și de dominare în clasamente, precum și de tehnologii acumulate. Nu ar fi interesantă încorporarea acestor tehnologii în ceasuri mecanice? Dorim și să evidențiem modul în care ORIENT STAR este fabricat în Japonia și în Akita.”

Echipa creativă a mărcii ORIENT declară că măsurile incomplete sunt superficiale și că doresc să realizeze ceasurile care sunt pe placul lor. Senzația de viteză este la fel ca modelele ORIENT din anii '60 și '70, pe care le revizuiește. Confuzia cu trecutul s-a încheiat, iar ORIENT a fost în sfârșit readus la viață.

*Retipărit din ediția japoneză Chronos din martie 2020

Urmăreşte-ne pe Instagram